Түгжрэлийн тэнэг шийдэл буюу Монгол Грекийн алдааг давтах нь
2023-09-06

Дэлхийн олон улс, хот замын түгжрэлтэй нүүр тулж, зарим нь сийрэг толгойгоо ажиллуулан түгжрэлээс салж чадсан бол урагшгүй нэгэн нь төрөл бүрийн явуургүй арга хэрэглэн байдлыг дордуулсаар өнөөг хүрчээ. Үүний нэг нь Монгол.

 

Улаанбаатар хотод хөдөлгөөн эрс нэмэгддэг үеэр буюу аливаа баяр ёслол, хичээлийн шинэ жилийн нээлттэй холбоотойгоор түгжрэл ихээр үүсэж, олныг бухимдуулдаг тул түгжрэлийг шийдэхээр олон тэрбум төгрөг зарцуулан байж олсон манай эрх баригчдын нэг "шилдэг" арга нь тэгш, сондгой дугаараар явуулах. Үнэхээр ч хөдөлгөөнд оролцох машины 40-50 хувийг хориглочихоор хөдөлгөөн эрс сийрээд ирнэ. Иргэд ч хэдхэн хоног үйлчлэх хязгаарлалтыг төдийлөн эсэргүүцэлгүй энэ хоригийг хүлээж авсаар хэдэн жилийг өнгөрүүлжээ.

 

Харин сүүлийн үед арга ядсан төрийн түшээд дугаарын хязгаарлалтыг байнгын болгоё гэх уриалгыг олны дунд сэвээд эхлэж. Учир үл мэдэх зарим нь үүнийг дэмжсэн нь ч харагдана. Гэхдээ энэ арга дэлхийд түгжрэл шийдэхээр оролдсон хамгийн "хачирхалтай" аргуудын нэгд тооцогддог бөгөөд Грек улс үүнийг туршаад байдлыг улам дордуулж байв. 

 

Тэгш, сондгой дугаараар хөдөлгөөнд оролцуулах шийдэл 

 

Хэдэн жилийн өмнө Грекийн нийслэл Афин хотод түгжрэлийг шийдэхийн тулд тэгш, сондгой дугаараар явуулах хачирхалтай аргыг нэвтрүүлжээ. Энэ хязгаарлалт яг л Монголд үйлчилдэг шиг ажлын өдрүүдэд үйлчлэх бөгөөд амралтын өдөр бүх машин хөдөлгөөнд оролцож болно. Хязгаарлалтыг зөрчвөл 72 еврогийн торгуультай. Афины эрх баригчид ийм байдлаар зам дээрх машины тоог бууруулахаар шийджээ.

 

Үр дагавар: Тэгш, сондгой дугаараар хөдөлгөөнд оролцуулах энэ шийдвэр Грект машины худалдааг огцом нэмэгдүүлсэн юм. Ганцхан машинтай айл өрх хоёр дахь машинаа авч эхлэв. Афинд машины яндангаас гарах хорт хаягдалд тавигдах хязгаарлалт гэж байдаггүй тул афинчууд хямд үнэтэй хуучин машинууд авч эхэлжээ. Ингээд эцэст нь түгжрэлээсээ салж чадаагүйн дээр хотын агаарын бохирдлыг ч нэмсэн байна. 

 

Түгжрэлийг шийдэх өөр хачирхалтай аргуудыг ч дэлхийн бусад орнууд туршиж байв. Эдгээрийг хөгжингүй орнуудын хэвлэл "хамгийн ер бусын, ухаалаг бус" аргууд гэж элэглэн мэдээлж байлаа. Дэлхийн улс орнууд ямар аргыг туршин бүтэлгүйтэж байв? 

 

Төлбөртэй зорчигч

 

Азийн хамгийн хүн ам ихтэй, түгжрэлтэй нийслэлүүдийн нэг бол Индонезийн Жакарта хот. Ингээд түгжрэлийг шийдэхийн тулд ажлын өдрүүдэд өдрийн цагаар зөвхөн гурваас дээш зорчигчтой машиныг хотын төв рүү нэвтрүүлэх хуулийг 1992 онд гаргаж байв. Хууль санаачилагчид ийм журам гаргаснаар хүмүүс тус тусдаа машинаа уналгүй харин хамтдаа нэг машин хуваалцан зорчиж, ингэснээр зам дээрх машины тоо хоёр дахин цөөрнө гэж тооцоолж байв.

 

Үр дагавар: Гэвч үнэндээ жолооч нар эв найртайгаар машинаа орхиж, бусдын унаанд дайгдаж явсангүй. Харин үүний оронд "жокей" үйлчилгээ газар авчээ. Машиныг дүүрэн харагдуулахын тулд хүмүүст багахан мөнгө өгч, зорчигч болгон суулгаад явдаг болж. Ингэж явах хүмүүс ч мундахгүй, аль ч зам дээр "жокей" зогсох бөгөөд ихэнх нь бага насны хүүхэдтэй эмэгтэйчүүд байдаг байсан гэнэ. Тэдэнд нэг хүний мөнгө төлж, жокей байдлаар суулгах бол харин хяналтынхан хүүхэдтэй эмэгтэйг хоёр зорчигчоор тооцох тул жолоочид ашигтай байсан аж. Ингээд эцэст нь эрх баригчдын шийдэл бүтэлгүйтэж, 2016 онд хуулийг цуцалжээ.

 

Автомашины квот

 

Сингапур түгжрэлийг бууруулахын тулд автомашины худалдаанд хязгаарлалт тогтоожээ. Ингэснээр машин худалдан авах зөвшөөрлийг сард ердөө 13 мянгыг олгох болсон байна. Мөн дуудлага худалдаагаар ч энэ зөвшөөрлийг зарах бөгөөд ханш нь 8-10 мянган доллар. Үүн дээр машины баримт бичиг бүрдүүлэх хураамж, бүртгэлийн хураамж, замын татвар, импортын татвар гээд олон шимтгэл хураамж нэмэгдсэнээр Сингапур дахь машины борлуулалтын үнэ АНУ эсвэл Европын холбоотйо харьцуулахад дөрөв дахин өндөр болсон байна.

 

Үр дагавар: "Машин бол тансаглал биш, зорчих хэрэгсэл" гэдэг үг Сингапурт огт өөрөөр үйлчилнэ. Энд машинтай байна гэдэг үнэхээр тансаглал. Машинтай болмоор байвал хэдэн саяар нь ол, эсвэл өөр тийшээ нүү. Ийм л хууль Сингапурт үйлчилдэг аж. 

 

Г.Бямбасүрэн

Shuud.mn
Сонин хачин
Зочин:
Явган явах,дугуй унах, скатаар явахын ач холбогдлыг сайн сурталчлах хэрэгтэй. Эдгээр нь түгжрэлийг бууруулах аргуудын нэг хэсэг нь яах аргагүй мөн.
2023-09-09
Зочин:
Энийг л мэдэхгүй мэргэжилтнүүд байв гэж, энэ чиглэлээр мэргэшсэн сургууль соёлыг нь төгссөн хүмүүс л ажиллацгааж байгаа шдээ, УИХ-ын гишүүд л шийдээд байгаа юм шиг хөгийн сэтгэх юм
2023-09-08
Иргэн:
Мэдсээр байж ийм тэнэг шийдвэр гаргаад байгаа дарга нарыг үүрэгт ажлаас нь чөлөөл мэддэг,чаддаг хүмүүсийг нь томилоод гаргаачээ ажилаа хийдэг хотын удирдлагууд хэрэгтэй байна
2023-09-08
Зочин:
Байж болох санаа байна хүн бүр санаа гаргаад түүнийг төр албан ёсоор авч хэлэлцдэг байвал ч
2023-09-08
Ган тулгууртай замууд барих нь хурдан амар... Давхар давхар зам
2023-09-08
За юу гэж л хүн болгон 2 машин авах вэ дээ. Тийм боломжтой айл ховор шүү. Хуруу хумсаа хуйлах шахаж байж машин авсан, дээр нь хоногийн хоолоо ядаж байж 2 машин авна гэж юу байхав дээ. Тэгш сондгой болиулах гэж оролдсон халтуурчдын л сүрдүүлэг шүү.
2023-09-08
Удахгүй орон гэрийн түгжрээ эхэлнэ хохь нь оркууд:
Зүгээр л хаяаачээ малуудаа дуртай нь түгжрээд яваг л дээ яасан их мөнгө хөрөнгө бэ наад оркуудаа хүссэн бүхнийг шаардсан болгоныг улс дийлэхгүй шүү удахгүй гэртээ тзгжрээд бна гэнэ шүү нутаг нутагтаа очиж амьдрах түгжрээ багсана
2023-09-08
Удахгүй орон гэрийн түгжрээ эхэлнэ хохь нь оркууд:
Зүгээр л хаяаачээ малуудаа дуртай нь түгжрээд яваг л дээ яасан их мөнгө хөрөнгө бэ наад оркуудаа хүссэн бүхнийг шаардсан болгоныг улс дийлэхгүй шүү удахгүй гэртээ тзгжрээд бна гэнэ шүү нутаг нутагтаа очиж амьдрах түгжрээ багсана
2023-09-08
Зочин:
Эргүү мал яагаад болохгүйн тайлбарлаад бхад гоё бна хуцаад бдаг бүр нэг юм ойлгодоггүй тархины тураалтай юм уу хайшаа юм
2023-09-08
Зочин:
Метро метро
2023-09-07
Aagii:
Дан энэ хэвээрэй байвал гоё бнаа. Амар юм бналээ. Өдөр болгон гарчихна. Түгжрэл бага. Над шиг 2 машинтай хүнд гоё л бна.
2023-09-07
Зочин:
Эргүү мал яагаад болохгүйн тайлбарлаад бхад гоё бна хуцаад бдаг бүр нэг юм ойлгодоггүй тархины тураалтай юм уу хайшаа юм
хүннү:
Чи хоёр машинтай бол бид ч гэсэн хоёр машинтай болно. Эцэст нь тэгш сондгойгоороо хамтдаа түгжирнэ. Хот, хөдөөгөөр нь ялгах юм бол Үндсэн хуулиндаа “монгол улсын иргэдийг хот хөдөөгөөр нь ялгана” гэж оруулах ёстой. Тэгэж байж хөдөөний хүнийг хотод гишгэх газаргүй болгох эрх нээгдэнэ.
2023-09-07
Г. БЯМБАСҮРЭН ГУАЙД:
Нийслэлээрээ хотын түгжирлийг шийдэх гэж дээр доргүй аргаа барьж байгааг бүгд мэдэж байгаа. Шийдэл олох гэсэн хэн нэгнийгээ элдэвээр гоочилж шүүмжлэх амархан. Харин яаж шийдэх вэ гэдэг дээр бүгд оюун ухаанаа уралдуулж хамгийн боломжтой үр дүнтэй гарц хайж саналаа өгөх компанит ажил өрнүүлэх хэрэгтэй байна
2023-09-07
Зочин:
RFID яаралтай нэвтрүүлж тэгш сондгойг үргэлжлүүл. Хөдөөний машин хот руу орохыг хоригло.
2023-09-07
хүннү:
Чи хоёр машинтай бол бид ч гэсэн хоёр машинтай болно. Эцэст нь тэгш сондгойгоороо хамтдаа түгжирнэ. Хот, хөдөөгөөр нь ялгах юм бол Үндсэн хуулиндаа “монгол улсын иргэдийг хот хөдөөгөөр нь ялгана” гэж оруулах ёстой. Тэгэж байж хөдөөний хүнийг хотод гишгэх газаргүй болгох эрх нээгдэнэ.
Bat:
Tag tugired zogsoh goes uu..horlogchoo...gants odor cholotei davhih goes uu..sn bod..baitsaa tolgoit mini..tugjrel oirn 10n jil shiddgui..
2023-09-07
mtui:
тэгш сондгойгоор явуул энэ үед автобусын тоог эрс нэмэгдүүл тэгээд хязгаарлалтын хүрээг томсого
2023-09-07
Метро метро өөр юу ч шийдэж чадахгүй.
2023-09-07
Зочин:
Нийтийн тээврээ нэмэгдүүлж зам маршрутыг шинэчилж өөрчил. Такси баазыг олон болго. Таксины зогсоолуудыг хаа сайгүй байгуул.Хувийн машиныг таксинд явуулахыг хоригло. 1-р замаас хүн авч байгаа хувийн машиныг торгодог бол. Камерийн хяналтаар хяна. Гаалиар 5 жилээс доош насжилттай зөв жолооны хүрдтэй машиныг оруулдаг бол. Ийм арга хэмжээг зоригтой хэрэгжүүлж, одооноос уулзваруждыг давхар замтай болгох, метро барих ажлыг эхлүүл. Хотын төвд барилга нэмж барихыг хоригло. Ямар нэгэн барилга барир зөвшөөрөл олгохдоо гал команд, түргэн тусламжийн машин орох зам, машины зогсоолын шийдэл зэргийг эрх бүхий байгууллага хянаж зөвшөөрөл олгодог бол. Зай багтаамжгүй газар барилга тэр тусмаа олон давхар барилга бариулахгүй бай. Захууд болон бөөний худалдааны төвүүдийг тал тал тийш хотын зах руу гарга. Тэгсэн цагт түгжрэл цэгцэрнэ.
2023-09-07
Зочин:
Байж болох санаа байна хүн бүр санаа гаргаад түүнийг төр албан ёсоор авч хэлэлцдэг байвал ч
Зочин:
Энэ түгжрэлийг авто замаа төлбөртэй болгож байж л шийднэ. Үүнээс өмнө нийтийн тээврээ янзын гоё болгох ёстой. Метро тавь. Автобусаа нэм. Уулзваруудаа давхар болго
2023-09-07
Tegsh sondgoigoor yvuulya:
Tegsh sondgoigoor tsaashid ch urgeljluulen yvuulya. Heseg hugatsaanii daraa tsagaachid nutag butsna.Zam siiregjeed ehlene.!
2023-09-07
Зочин:
Орин нутгийн дугаартай тээврийн хэрэгсэлд хотын төвөөр зорчих бол өндөр татвар төлдөг болгох Үүнд янз бүрийн хүмүүс ч хамрагдах бх өвчтэй зовлонтой гачигдалтайг тодорхой хугацаа өгч,зорчуулах, Эсрэг нь хөдөөнөөс хотод орж халтуур хийж мөнгө олох гэсэн дүрэмгүй жолооч ,оюутан болоод ирж бга хүүхэддээ машин авч өгнө тэд нар нь газар мэдэхгүй зам мэдэхгүй дүрэм мэдэхгүй мал ьиг бэлчинэ эд нараа цэгцлэх, Хотын 2 зах д зогсоол байгуулж тэнд төвлөрүүлэх .Одоо ч Тээврийн цагдаа гэсэн нэртэй Татвар т мөнгө төвлөрүүлдэг торгуулийн цагдаа л болсон Хэн дуртай нь дүрэм зохионо, урсгал сөрнө, эгнээ байр солих гэж уулзвар дээр ирээд үхэлдэнэ, номероо авч нууна Хулгай дээрэм болон дураараа явахад ашиглана Ийм бж түгжрэл гэж хуцацгаана
2023-09-06
Зочин:
Нийтийн тээврээ нэмэгдүүлж зам маршрутыг шинэчилж өөрчил. Такси баазыг олон болго. Таксины зогсоолуудыг хаа сайгүй байгуул.Хувийн машиныг таксинд явуулахыг хоригло. 1-р замаас хүн авч байгаа хувийн машиныг торгодог бол. Камерийн хяналтаар хяна. Гаалиар 5 жилээс доош насжилттай зөв жолооны хүрдтэй машиныг оруулдаг бол. Ийм арга хэмжээг зоригтой хэрэгжүүлж, одооноос уулзваруждыг давхар замтай болгох, метро барих ажлыг эхлүүл. Хотын төвд барилга нэмж барихыг хоригло. Ямар нэгэн барилга барир зөвшөөрөл олгохдоо гал команд, түргэн тусламжийн машин орох зам, машины зогсоолын шийдэл зэргийг эрх бүхий байгууллага хянаж зөвшөөрөл олгодог бол. Зай багтаамжгүй газар барилга тэр тусмаа олон давхар барилга бариулахгүй бай. Захууд болон бөөний худалдааны төвүүдийг тал тал тийш хотын зах руу гарга. Тэгсэн цагт түгжрэл цэгцэрнэ.
Zaluu:
Tiim chadvartai hun tsoon baiha.
2023-09-06
Хүн бүр 2 машинтай болохыг хүсэж, худалдан авалт эхэссэн гэнэ
2023-09-06
Zaluu:
Tiim chadvartai hun tsoon baiha.
Хотын төвд өндөр барилга барьсанаар хүн амын нягтрал ихсэж түгжрэл улам нэмэгдэж байна Чойжилсүрэн Хүннү 22 хороолол ынхоо үлдсэн талбайд цэцэрлэг сургууль баривал Монголдоо их буян болох байхдаа Даанч ядууралд сүйд болох байхдаа
2023-09-06
Зөв ш дээ тэгш сондгойгоор хойшид ч ингэж явсан нь дээр юундаа дургүйцээд бган японоос хог оруулж ирдэг наймаачин л биз чи
2023-09-06
ЗОЧИН:
дугаарын хязгаарлалт бол сонгодог аргын нэг.
2023-09-06
Батаа:
Буруу рультэй машиныг гаднаас оруулахыг яаралтай хориглох хэрэгтэй....
2023-09-06
Nomingiin shagdarsureniin naiz Nymdavaagiinhan er emgui hogiin hulgaich guuramch shorongiin horigdol psda
2023-09-06
hog:
зөвхөн шинэ машин импортол,
2023-09-06
hog:
машины 1 жилд төлөх татварыг ядаж 1-5 сая болгож машины тоог хүчээр багасгаж замаа чөлөөл* Нийтийн тээврээ хөгжүүл* 5 жилээс хойш хуучин машины импортлохыг хоригло,
2023-09-06
Метротой болвол түгжрэл алга болно.Монголд хамгийн тохиромжтой унаа бол метро газар доогуур нэг захаас нөгөө зах д хэдхэн минутанд хүрнэ,хот тэлнэ,байнгын ажлын байрнууд бий болно ,манайх шиг эрс тэс цаг агаартай газар унаа хүлээж даарч зогсохгүй.Метрог оо дагаад цэвэр,бохир ус,борооны усаа шийдэж ч болох.Хотын өнгө үзэмжинд нөлөөлнө хамгийн гол нь улсын хөгжил цаг хугацаан дээр явагддаг шүү.Япончууд шийдээд өгье гэхэд хэдэн авлигачид цавчаагаа бодоод зогсоосон доо.
2023-09-06
МАНгаруудаа яармагийн урт замын 1-р эгнээг хааж хашаа барих мөнгөөрөө нисэхийн тойрогийг л уулзвар болгочих тэгүүл асуудал шийдэгдэнэ Батүүлийн үед ийа ажлын хэдхэн хоногийн дотор хийж байлаа
2023-09-06
зочин:
Манайд хүйтэн цаг агаарт хамгийн тохиромжтой нь метро шүү дээ. Оюутолгой хэдэн зуун км хонгилыг хэдхэн жилд ухаж болж байхад хэдхэн км метро ухуулчихаж чадахгүй лойчихсон улс даа
2023-09-06
Пээ:
Монгол шиг хүйтэн, Монгол шиг шавсан газар бол Торонто хот юм. Төвдөө нягтрал маш өндөр, жилийн орлого татварын дараа мидиан дундаж нь 20,000 40,000 доллар. Худалдан авах чадварын үнэлэмжээр бусад баян орнуудаас харьцангуй доогуур ордог хот. УБ тай тун төстөй, тэнд хөдөлгөөний эрчим бас адилхан удаан. Шийдэл нь хотын захиргаанаас явган болон дугуйтай хүний зам системтэй бариад нийтийн тээврээ хөгжүүлсэн. Хотын захаас ирж буй машинтай хүмүүс нийтийн тээврийн зангилаа буудлууд дээрээ том том зогсоолтой, машинаа орхиод нийтийн тээврээр явдаг болсноор харьцангуй түгжрэл буурч хотын агаар сайжраад иргэдийн сарын зардал буурсан гэдэг судалгааны тайлан 2016 онд гарч байсан бна. Бүтэн 20 жил хот оо бага багаар өөрчилж байж ийм үр дүнд хүрж! Гэхдээ замын хөдөлгөөн удаашралтай хэвээрээ гэсэн бна
2023-09-06